W NASZYM PLANIE DOBRE WYCHOWANIE

W naszym planie dobre wychowanie- książka z kartami sprawdzającymi czytanie ze zrozumieniem do klasy II .

Rzeczoznawca MEN ds. edukacji wczesnoszkolnej Pani Katarzyna Lotkowska napisała o niej tak:
"Książka "W naszym planie dobre wychowanie" jest zbiorem ciekawych tekstów o tematyce wychowawczej stanowiącej dla dziecka zbiór opowiadań przybliżających zasady społecznie akceptowane, z załączonymi zadaniami sprawdzającymi poziom umiejętności czytania i zrozumienia tekstu.
Opowiadania są o tematyce bliskiej dziecku, angażują dziecko emocjonalnie i w naturalny sposób "wciągają" do ich poznania. 
Dzięki temu motywują czytelnika do poznania zakończenia historii, a tym samym ćwiczą koncentrację, jak również uwagę.
Dzięki różnym rodzajom zadań, dzieci ćwiczą kształtne pisanie i umiejętność wyszukiwania informacji w tekście.
Treści zawarte w ćwiczeniach są zgodne z najnowsza podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej."


KIEDY SIĘ MOŻNA ZŁAPAĆ W SIEĆ?

[ikona: średnie]

W piątek Antoś się przeziębił.  Byli z klasą na basenie i wyszedł na dwór z mokrą głową. Od razu wieczorem zaczął kichać.

- O, jutro nigdzie nie wyjdziesz ! – zadecydowała mama, dając chłopcu jakąś tabletkę do połknięcia. Musisz się wygrzać.

- Ale mamo w sobotę mamy mecz! Trudno. Zadzwonię do pana trenera i usprawiedliwię cię.  Będziesz mógł sobie pograć na moim laptopie. Okay?

- Na twoim laptopie? Tam, gdzie jest dostęp do Internetu? Naprawdę?

- Naprawdę. Ale… ufam ci, że nie będziesz niepotrzebnie wchodził do wyszukiwarek i poczty. - No jasne, że nie! – wykrzyknął  Antek. W sobotę Mama poszła na zakupy. Tata był na delegacji. Babcia gotowała obiad. Antoś włączył mamy komputer i włożył płytę z nową grą. Była bardzo ciekawa. Chłopiec wciągnął się w wirtualną przestrzeń. Nie słyszał nawet, jak babcia go zapraszała na obiad. Gdy starsza pani zajrzała do pokoju, machnął tylko dłonią. – Nie przeszkadzaj mi babciu! Nie jestem głodny! Grę oczywiście wygrał. Był z siebie dumny.

Już chciał zamknąć laptop, gdy na dole zamrugało żółte słoneczko. O, Gadu, Gadu!- ucieszył się. Kliknął. Przeczytał: Nieznajomy zaprasza cię do rozmowy. - Kto może mnie zapraszać? – zdziwił się. – A może to Tomek, syn cioci Zosi robi mu kawały?

- Kim jesteś? – zapytał.

- Przyjacielem – odpisał tamten.

- Moim przyjacielem? Przecież mnie nie znasz.

- Ale mogę poznać. Mam wspaniałe gry. Może do mnie wpadniesz?

- Jestem chory. Nie mogę. A poza tym nie wiem, gdzie mieszkasz.

- Podam ci adres. Możesz przyjść, jak wyzdrowiejesz.

Antoś tak się zajął rozmową z nieznajomym, że nie zauważył, że do jego pokoju weszła mama. Podeszła i zamknęła laptop.

- Przecież cię prosiłam, żebyś nie korzystał z Internetu. – Ale… ale ja poznałem… - Właśnie. Poznałeś anonimowego człowieka. Nie wiesz kim on jest i jakie ma zamiary! To jest obca osoba! – Chłopiec zrozumiał, że o mały włos nie wplątał się w bardzo niebezpieczną sieć.

[ Rysunek chłopca przy laptopie]

I.                  Ujmij w pętlę prawdziwe odpowiedzi

1.     Dlaczego Antoś zachorował?

[ odpowiedzi należy wypisać równolegle pod pytaniem]

A.   Bawił się na mrozie,  B. Wyszedł na dwór z mokrą głową.  C. Zjadł dużą porcję lodów.

2.     O czym poinformowała chłopca mama?

[ odpowiedzi należy wypisać równolegle pod pytaniem]

A.   Że musi zostać w domu.   B. Pójdzie na mecz. C.  Pojedzie do babci Gosi. 

 

II.               Pokoloruj poprawne odpowiedzi

[pod pytaniem narysować trzy laptopy, a w nich wpisane odpowiedzi]

 

1.     Na co pozwoliła mama Antosiowi? Pokoloruj na zielono właściwy laptop.

Żeby pooglądał film

Aby pograł na jej laptopie

Na poczytanie nowej książki

 

2.     O co mama poprosiła syna? Pokoloruj na różowo figurę z poprawną odpowiedzią.

[ odpowiedzi wpisać w trzech różnych figurach geometrycznych]

                          O to, żeby nie przeszkadzał babci

                          Żeby położył się do łóżka

                          Aby nie korzystał z Internetu

III.           Odpowiedz pełnym zdaniem na pytania.

1.     Czy Antek posłuchał Mamy?

[ dwie linijki na odpowiedź]

 

2.     Co niewłaściwego zrobił chłopiec?

[ dwie linijki na odpowiedź]

3.     Dlaczego chłopiec postąpił źle?

[dwie linijki na odpowiedź]

 

IV.           Podkreśl prawdziwą odpowiedź

1.     Czy wolno rozmawiać z nieznajomym przez Internet?

 Tak, ponieważ każda rozmowa czegoś uczy.

Nie, ponieważ nie znam tej osoby.  

Tak, ponieważ mogę spotkać kogoś miłego.

                                          Nie, ponieważ obca osoba, może skrzywdzić.

V.               Pozbieraj porozrzucane pudełka, w których są wyrazy i ułóż z nich zdanie.

Pamiętaj o wielkiej literze na początku zdania i kropce, na końcu.

[ Rys. porozrzucane pudełka z widniejącymi wyrazami. Każdy wyraz w innym pudełku]

Z, nie, wolno nieznajomymi, rozmawiać,

VI.           Narysuj i pokoloruj  ilustrację do opowiadania. Podpisz ją.

[ miejsce na ilustrację i 2 linijki na podpis]

 

 

<< Wstecz
Elzbieta Sniezkowska-Bielak